جلیل‌منش

زمینه سازی برای ظهور....ارمان من:فداشدن برای جامعه درعین فردیت گرایی بازمینه سازی برای ظهور

جلیل‌منش

زمینه سازی برای ظهور....ارمان من:فداشدن برای جامعه درعین فردیت گرایی بازمینه سازی برای ظهور

انقلاب اسلامی کوششی برای ایجاد یک سیاست معنوی

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، ۰۳:۳۵ ب.ظ

انقلاب اسلامی کوششی برای ایجاد یک سیاست معنوی


سیاست به معنای تلاش عده ای در قالب احزاب برای دستیابی به قدرت وتدوین سیاست های کلان جامعه منطبق با اعتقادات وافکار خود می باشد.

در مقیاس کلی تر,مکاتب فکری موجود در عالم در عرصه ی عمل مقتضیات خاص خود را دارند,مثلا مکتب ماتریالیستی مقتضیات خاص خود رادارد و سیاست های خود را با توجه به مکتب فکری خود تنظیم می کند و در تدوین این سیاست ها فقط بعد مادی را می نگرد.اما در مقابل انقلاب اسلامی با مکتب قرانی حاکمیت الله با ظهور خود,الگوی جدیدی را ارائه کرد.در این نظام فکری,بعد معنویت نیز به تامین نیازهای مادی جامعه افزوده شد و حاکم جامعه باید علاوه بر مادیات ودنیای افراد جامعه,معنویات وتلاش برای رسیدن به قرب الهی را برای افراد جامعه میسر کند ودر تدوین سیاست های کلی  ان را لحاظ کند.میشل فوکو نویسنده معروف این موضوع را اینگونه مطرح می کند: «وقتی ایرانیان از حکومت اسلامی حرف می‌زنند، وقتی جلوی گلوله در خیابان‌ها، آن را فریاد می‌زنند، ... و با این کار شاید خطر یک حمام خون را به جان می‌خرند... به نظر من به واقعیتی می‌اندیشند که به ایشان بسیار نزدیک است... چون کوششی است برای این‌که سیاست، یک بُعد معنوی پیدا کند». (١)

 پی نوشت:انقلاب اسلامی برون رفت از عالم غربی،طاهرزاده,اصغر،نشرگروه فرهنگی المیزان,١٣٨٨،چاپ اول,ص٧

(١) میشل فوکو، ایرانی‌ها چه رؤیایی در سر دارند، ص 38

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۱۲
jalil69 ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی