جلیل‌منش

زمینه سازی برای ظهور....ارمان من:فداشدن برای جامعه درعین فردیت گرایی بازمینه سازی برای ظهور

جلیل‌منش

زمینه سازی برای ظهور....ارمان من:فداشدن برای جامعه درعین فردیت گرایی بازمینه سازی برای ظهور

قال الامام  الحسین ابن علی علیه السلام:
ارید ان امر بالمعروف وانهی عن المنکر..
ترجمه:همانا هدف من از قیام,اقامه امر به معروف ونهی از منکر است.

امام حسین علیه السلام در پاسخ به نامه ولید ابن عتبه والی مدینه که از طرف یزید مسؤول گرفتن بیعت از امام بود,میفرماید:هدف من از قیام مبارزه با ظلم وستم وفساد در جامعه که ناشی از سیاست های سردمداران و والیان است,می باشد.به خدا قسم که انها هرگز از من دست بر نخواهند داشت و من نیز تا رویه انها ظلم وستم است از انها دست بر نخواهم داشت.

حتیاگر از من بیعت را بردارید,بازهم ارام نخواهم نشست چرا که مسأله ما فقط بیعت بایزید نیست که با سکوت انها,من نیز ساکت شوم,مسأله این است که حاکمانی غیر مشروع بر مردم ظلم روا میدارند ودستگاه حکومت لانه فساد وظلم است,احکام الهی درحال تغییر است واین وظیفه ی من است که در راه اصلاح جامعه وامر به معروف ونهی از منکر قیام  کنم.امام یکی از علل قیام خود را اقامه امر به معروف ونهی از منکر این واجب الهی فراموش شده در ان جامعه میداند.

واجبی که ضامن بقاء وسلامت جامعه دینی است.یکی از ارمان های جامعه سالم دینی اقامه این واجب است.یکی از شاخصه های حکومت مهدوی نیز اقامه ای این واجب است.اما سوالی که مطرح است اینکه مگر امر به معروف مشروط به شرایطی از جمله عدم ضرر جانی ومالی و احتمال تأثیر دادن نیست,وبا اینکه امام می دانستند که چه سرنوشتی در انتظار اوست ولی اقدام به اقامه این واجب میکند!

نکته مهم این است که افراد سست  ایمان برای عدم مجاهدت وعمل به واجب خود به هر مسأله ای تمسک می کنند,باید به انها این گونه گفت که ان جا که موجودیت دین درمیان است,حفظ دین بر هر امر دیگری مانند جان شیرین مقدم است,اگر بنا بر این باشد که همیشه در مقابل ظالمان جلاد خطر جانی وجود دارد,بلکه باید در مقابل ظالمان ایستاد و از جان ومال هزینه کرد,استقرار دین اولویتی مهم تر از حفظ جان است.براین اساس امام همراه با خانواده مقابل دشمنان ایستاد و تمام قد از موجودیت اسلام دفاع کرد.

در نظام انقلاب اسلامی نیز مگر کم شهید و مفقود ومجروح دادیم!

در بحبوحه انقلاب یکی از یاران نزدیک امام خمینی ره خدمت ایشان میرسد ومسأله امنیت جانی مردم را مطرح میکند وامام قاطعانه پاسخ میدهند که اسلام عزیز در طول تاریخ با خون شیعیان به دست ما رسیده است وشهادت مشی امام معصوم است که باید در مقابل ظالم از جان مایه گذاشت.

منبع برای مطالعه بیشتر:حماسه حسینی,شهید مطهری

منبع:خطبه های عاشورایی, چاپ معاونت فرهنگی اوقاف/پیامهای عاشورا,جواد محدثی,نشر زمزم هدایت,سال ٨۵

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۲۱
jalil69 ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی