جلیل‌منش

زمینه سازی برای ظهور....ارمان من:فداشدن برای جامعه درعین فردیت گرایی بازمینه سازی برای ظهور

جلیل‌منش

زمینه سازی برای ظهور....ارمان من:فداشدن برای جامعه درعین فردیت گرایی بازمینه سازی برای ظهور

بخل و بخیل

يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۳۵ ب.ظ

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:"البخیل بعید من الله ،بعید من الناس،قریب من النار"(١)

ترجمه:بخیل,از خدا ومردم دور وبه اتش نزدیک است.


بخل در لغت به معنای امساک ویا محدودیت از پرداخت حقوق مالی خود ودیگران است.مثلا کسی که در پرداخت نفقه بخل می ورزد و ان را به اندازه پرداخت نمی کند.حتی ممکن است گاهی شخص به برای خودش هم بخیل باشد واز داشته هایش برای رفاه خود استفاده نکند.

بخل در امور معنوی نیز به کار برده می شود.مثلا کسی که از عبادت خدا بخل می ورزد.

 رواج بخل در جامعه خسارات زیادی را به بار می اورد.اگر در جامعه مردم  روحیه ی ایثار نداشته باشند و به همدیگر کمک نکنند,امور جامعه رواج پیدا نمی کند.


پی نوشت: حکمت نامه پیامبر اعظم, محمدی ری شهری,ج۵،ص۵١۶

(١)بحار الانوار,ج٧٣،ص٣٠۶،ح٣٠

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۲۴
jalil69 ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی