جلیل‌منش

زمینه سازی برای ظهور....ارمان من:فداشدن برای جامعه درعین فردیت گرایی بازمینه سازی برای ظهور

جلیل‌منش

زمینه سازی برای ظهور....ارمان من:فداشدن برای جامعه درعین فردیت گرایی بازمینه سازی برای ظهور

انحصارطلبی افت جامعه ی ما

چهارشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۶، ۰۲:۱۱ ب.ظ

انحصار طلبی

امیرمومنان علی علیه السلام فرمودند:"هذه اثرة،ولا اقبل اثرة"(١).

استئثار  از مصدر"أثر"در مقابل ایثار,به معنای مقدم داشتن خود یا وابستگان و هواداران خود بر دیگران درتامین نیازها وخواسته ها است.

ناهنجاری که متاسفانه در جامعه امروزی ما به تعدد مصداق پیدا می کند.تعبیر امروزی ان همان پارتی بازی است که در دستگاه های مختلف دیده می شود وریشه ان به انحصار طلبی که یک رذیله اخلاقی است برمیگردد که ریشه در بی تقوایی دارد,بنابراین مشکل اساسی جامعه ی ما  خصوصا مسؤولین که جدای از مردم نیستند,بی تقوایی است وجای این عبارت است که بگوییم:از ماست که بر ماست.

اما در سیره عملی معصومین می بینیم که به شدت در مقابل این مساله حساسیت نشان می دهند وان چنان با  این عمل مخالف می کردند حتی در مواردی که حق ایشان بود,از خود گذشته و ان را ایثار می کردند واجازه نمی دادند کسی انان را مقدم کنند؛از این رو وقتی بند کفش حضرت در طواف خانه خدا پاره شد وشخصی از روی احترام بند کفش خود را به حضرت داد,امام علی علیه السلام نپذیرفتند و فرمودند:" هذه اثرة،ولا اقبل اثرة ".

پی نوشت: حکمت نامه پیامبر اعظم,محمدی ری شهری,جلد٨,ص۴٧٠

(١)معجم الاوسط,ج٣،ص١٧۴،ح٢٨۴٠

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۴
jalil69 ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی